суботу, 23 січня 2016 р.

План-конспект уроку з історії України в 10 класі на тему: Початок Української революції. М.Грушевський як громадський та політичний діяч


Мета:
1. Охарактеризувати історичні умови, які стали причинами початку української революції. Розкрити причини, характер, мету, рушійні сили, події на початковому етапі революції. Ознайомити учнів з політичною діяльністю М.Грушевського, його місцем в Українській революції 1917р.
2.  Продовжити  формувати  і  розвивати  в  учнів  уміння  й  навички, відповідні предметні компетентності:
-   працювати  самостійно  з   підручником,   історичними   документами,   електронними   носіями, візуальними джерелами;
-  виконувати випереджаючі  й  пошукові завдання, готувати повідомлення та представляти їх на уроці;
-   удосконалювати  навички  усної мови,  з’ясовувати  значення понять і термінів;
-  аналізувати й критично оцінювати факти, події, діяльність політичних осіб на основі отриманих знань;
-  лаконічно  й  аргументовано   висловлювати   свою   думку,  бути толерантним  під час дискусії.
3.  Виховувати почуття патріотизму, інтерес і повагу до історичного минулого України.
Очікувані  результати
Після уроку учні зможуть:
1.     Аналізувати й  оцінювати історичні умови та обставини початку революції в Україні.
2.     Аналізувати  документи, робити висновки, захищати власну точку зору.
3.     Давати визначення  ряду нових понять і термінів, розуміти їх зміст, використовувати їх в усній мові.
4.     Знаходити правильну відповідь на проблемне питання уроку, робити узагальнення та висновки.
5.     Сформують власне уявлення і зможуть давати оцінку вивченим подіям, діяльності історичних діячів.
6.     Урок сприятиме вихованню національної гідності .
Обладнання: дошка, карта, підручник Турченко  Ф. Г. Історія України: 10 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: профільний рівень / Ф. Г. Турченко. –К.: Ґенеза, 2010 , опорні конспекти, відеофільм - біографія «Обличчя української історії. М.Грушевський»,  документи, додатки.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку:
І. Підготовчий етап
-         ​ Організаційний момент. (1хв.)
-         Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів або підготовка до сприйняття нової теми. (10 хв.)
-         Мотивація навчальної діяльності. (1 хв.)
-         Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів (2 хв.).
ІІ. Основна частина
-         Вивчення нового матеріалу. (22 хв.)
-         Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях. (6 хв.)
ІІІ. Підсумковий етап
-         Підведення підсумків уроку, рефлексія.(2 хв.)
-         Інструктаж до виконання домашнього завдання.(1 хв.)
План уроку:
1. Підйом  українського національного руху навесні 1917р.
2. Початок революції. Утворення Української Центральної Ради.
3. М.Грушевський як політичний і громадський діяч, очільник українського національного руху.
Напередодні:    
Учень  під час інструктажу з домашнього завдання отримав завдання підготувати інформацію «Підйом українського національного руху навесні 1917р.»
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів   

Перевірка засвоєння  навчального  матеріалу попереднього уроку   шляхом самостійної роботи з подальшою корекцією знань учнів.   
 Виконання роботи -7 хв., корекція знань – 3 хв.      

1. Виконати тестові завдання (декілька учнів):

1. Коли відбулася Лютнева революція в Росії, які наслідки мала(1б)?
А) лютий 1917р., виник СРСР;
Б) лютий 1917р., було повалено монархію;
В) лютий 1917р., виникла Українська Народна Республіка.
2. Як в Україні сприйняли звістку про революцію в Петрограді(3б):
А) відбулися багато чисельні мітинги та демонстрації, де вимагали ліквідацію в Україні старої адміністрації;
Б) створювалися місцеві комітети Тимчасової влади;
В) влада перейшла до більшовиків;
Г) ліквідовано обмеження на об’єднання громадян у партії та громадські організації, видавати газети, проводити мітинги та демонстрації;
Д) було проведено соціально – економічні перетворення;
Є)Україна отримала право на національне самовизначення.
3. Які органи влади виникли в Україні разом з Тимчасовим урядом(1б):
А) ради робітничих і солдатських депутатів;
Б) українських націоналістів;
В) меншовиків та есерів.
4. Заповніть пропуски в таблиці «Українські політичні партії в 1917р.» (4б)
Назва
Лідери
Програма
Українська партія соціалістів-федералістів (УПСФ)

Автономія України на федеративних засадах, глибоке реформування  народного господарства із збереженням приватної власності

В. Винниченко
С. Петлюра
Автономія, демократичний розвиток із соціалістичною перспективою.
Українська партія соціалістів-революціонерів (УПСР)
М. Грушевський

Українська демократична хліборобська  партія (УДХП)
С. Шемет
В. Липинський

5. Основним найбільш чисельним прошарком українського суспільства на передодні революції 1917 р. були (1б)…
А) робітники; Б) селяни; В) підприємці та промисловці.
6. Дайте визначення поняттям: (2б.)
А) революція; Б) демократичні перетворення.

                2. Робота з візуальними джерелами (декілька учнів):

А) Про що свідчать події, зображені на фото у підручнику (стор.144). Аргументуйте свою відповідь.
Б) На контурній карті  позначте українські землі, які входили до складу Австро-Угорщини та Російської імперії.
               
                3.  Корекція знань (перевірка тестів шляхом самоперевірки, заслухати учнів, які виконували друге завдання).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Наприкінці лютого 1917 р. в Росії перемогла демократична революція. Монархію було повалено.  У великих містах України про події в Петрограді стало відомо вже 27 лютого, за кілька днів звістка поширилася по всій території. У містах і селах відбувалися багатотисячні мітинги та демонстрації, учасники яких вітали революцію в Петрограді й вимагали змін. В Україні хвиля народного невдоволення, швидко набираючи силу, стала  переростати в революцію.  
Хто з вас може передбачити, як буде розвиватися народний рух далі?
(декілька відповідей учнів, з зазначенням чому вони так вважають)
Яким чином починалися ці події мі розглянемо на  уроці.
Проблемне питання уроку:
Чи можна стверджувати, що в 1917 році в Україні починається національно - демократична революція?
Відповідь на запитання учні дають наприкінці уроку.

IV. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.
- Сформулювати тему уроку: Початок Української революції. М.Грушевський як громадський та політичний діяч (на дошці);
- Завдання,  які  потрібно  вирішити на  уроці, учні називають самостійно,  ознайомити з очікуваними результатами (на дошці);
          - Зазначити, що в кінці уроку потрібно знайти  правильну  відповідь  на  проблемне питання, аргументувати її, зробити узагальнення та висновки.

V. Вивчення нового матеріалу.
Повідомити план  розгляду  нового  навчального  матеріалу (на дошці).
Всім учням надаються опорні конспекти уроку, які самостійно заповнюються під час вивчення основного матеріалу та закріплення (додаток 1). В кінці вони будуть зібрані й вибірково оцінені, або враховані при оцінюванні найбільш активних дітей та дітей з низькою якістю знань. Це дає можливість завантажити роботою весь клас та оцінити рівень засвоєння нового матеріалу. На наступний урок, після перевірки, конспект повертається та вклеюється до зошиту.
1. Підйом  українського національного руху навесні 1917р. (5 хв.)
         Доповідь учня, який напередодні отримав завдання підготувати матеріал, який розкриває прагнення українців до самовизначення «Підйом  українського національного руху навесні 1917р.»
         Основні події та тези: масові демонстрації українців в Петрограді, Києві; гасла «Автономію Україні», «Вільна Україна у вільній Росії», «Хай живе самостійна Україна»;  масовий характер національно – визвольного руху та участь в ньому різних соціальних верств населення свідчить про переростання його в національно – демократичну революцію.
         Під час доповіді учня інші учні працюють з опорним конспектом та заповнюють його.
         Висновок повинні зробити учні та зазначити, що в Україні відбувся  могутній спалах національної активності, який переростає в національно – демократичну революцію.

2. Початок революції.
Утворення Української Центральної Ради. (7 хв.)
1). Причини, характер, мета, рушійні сили революції.
Завдання: розгляньте таблицю, поясніть зазначене, поставивши до кожного стовпчика питання «чому?» (містяться в конспекті).
Причини Української революції (4 березня 1917р. – 1918р.)
Економічна і політична залежність України від двох імперії – Російської і Австро-Угорської
Невирішеність аграрного питання і соціальна незахищеність робочого класу
Піднесення українського національно-визвольного руху, створення партій
Національне гноблення 
Перша світова війна порушила стабільність Російської і Австро-Угорської імперій
Привід: Лютнева демократична революція 1917 року в Росії.
Відречення Миколи ІІ від престолу.
Характер революції: національно - демократичний
Мета
Рушійні сили
Здобуття автономії як перший крок до незалежності
Українська національна інтелігенція, селяни, військові, робітники.
2). Утворення Української Центральної Ради.
- Робота з поняттями (на дошці):
 Українська Центральна Рада (УЦР) – український представницький орган влади (парламент), створений представниками українських політичних партій для керівництва революцією.
Автономія – самоуправління певної території держави, що наділена самостійністю у вирішенні питань місцевого значення у межах, установлених центральною владою.

-         Розповідь вчителя з використанням таблиці, а учні розглядають схему та записують дати та основні положення в опорному конспекті.
Основні події та тези:
4 березня 1917 р. була заснована Українська Центральна Рада (УЦР).
Головою УЦР було обрано М.Грушевського.
Основу УЦР становили:
6-8 квітня 1917 р. відбувся Український національний конгрес у Києві, на якому було вирішено:
- обрати курс на національно-територіальну автономію у складі федеративної демократичної республіки Росії;
- УЦР визнано представницьким законодавчим органом України, розширено її склад;
- обрано комітет із 20 осіб для ведення роботи між сесіями УЦР, який згодом отримав назву Мала Рада.
- Висновок вчителя: таким чином стрімкий зліт національно – визвольного руху переріс в національно – демократичну революцію. Подальший розвиток подій залежав від політичних сил, лідерів та прагнення самого народу.

3. М.Грушевський як політичний і громадський діяч, очільник українського національного руху. (10хв.)
Зазначити, що у 2016 році відзначається 150-річчя від дня народження Михайла Грушевського.
Питання: що ж такого особливого було в діяльності  цієї людини, чому Грушевського вважають національним героєм та будівничим української державності?
Пропонується за допомогою матеріалів розв’язати це питання.
         На партах у учнів витяг з біографії вченого. В документі зазначена коротенька характеристика Грушевського з точки зору сучасності (додаток 2).
         Весь клас переглядає відеофільм - біографію «Обличчя української історії. М.Грушевський» (додаток 3, до 4хв.40с.)
Завдання класу за двома варіантами:
І варіант: Із запропонованих матеріалів та переглянутого відео вибрати факти, які на ваш погляд, говорять про М.Грушевського як патріота України.
ІІ варіант: Із запропонованих матеріалів та переглянутого відео вибрати факти, які на ваш погляд, свідчать про політичну діяльність М.Грушевського і його прагнення створити незалежну Україну.
         Обговорення виконаної роботи. Дискусія відбувається під слайд – шоу фотоматеріалів до подій Української революції (додаток 4), які учні можуть використати підчас своєї відповіді. Роботу учнів потрібно завершити розв’язанням попереднього питання до пункту.

VІ. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь
-         Розв’язання  проблемного питання уроку, яке було  поставлене на початку заняття.   
Учні висловлюють за бажанням свої думки.
-            Задайте один одному питання з теми уроку.
Учні за бажанням задають своєму сусіду питання.

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання.
-   Визначити рівень досягнення мети, завдань та очікуваних результатів уроку;
-   Оголосити оцінки;
- Назвати  недоліки  й  прорахунки, на які потрібно  звернути увагу при підготовці   до  наступного  уроку.

VІІІ.  Інструктаж  із  домашнього  завдання.      
1. Доопрацювати навчальний матеріал підручника, стор. 147-149.
2. Опрацювати документ у підручнику, стор. 151 «З відозви Центральної ради «До українського народу» та відповісти на питання до цього документу.

3. Скласти твір – роздум «Чи міг би стати М.Грушевський героєм нашого часу?»

1 коментар:

  1. Top 100 Titanium Wire Casinos - The wire-casinos and betting
    Top 100 TIGER Casinos. Top 100 Titanium Wire Casinos. Top 100 titanium gold TIGER Casino Sites. Top titanium curling iron 100 Top 100 Gambling Sites. ridge titanium wallet Top titanium band rings 100 Casinos. titanium necklace Top 100 Casinos. Top 100

    ВідповістиВидалити