суботу, 23 січня 2016 р.

План - конспект уроку з історії України в 8 класі на тему: Збаразько – Зборівська кампанія. Укладення Зборівського договору.


Мета:
 - охарактеризувати основні воєнно-політичні події Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої у 1649–1651 рр. і дати їм історичну оцінку;
 - розвивати в учнів ключові предметні компетентності, критичне мислення, уміння аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, працювати з історичними джерелами, виділяти головне й другорядне, робити висновки та порівняння;  
 - виховувати зацікавленість козацьким періодом в історії України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Карта «Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої у 1648–1657 рр.», портрети діячів, підручник, відеофільм «Збаразько - Зборівська кампанія».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-          характеризувати Збаразько - Зборівську кампанію, пояснювати її значення;
-          сформувати власне уявлення та давати оцінку вивченим подіям, діяльності історичних діячів;
-          показувати на карті територію Української гетьманської держави за Зборівським договором;
-          аналізувати  документи, робити висновки, захищати власну думку, дискутувати;
-          знаходити правильну відповідь на проблемне питання уроку;
-          продовжать формувати почуття національної гідності.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Давайте здійснимо уявну мандрівку бойовим шляхом козаків на першому етапі національно – визвольної війни (На карті позначаються  місця подій червоними стікерами. Потім учням пропонується розповісти що вони знають про битви та з ім’ям яких діячів вони пов’язані)
1.     Хто очолив національно-визвольну війну українського народу проти Речі Посполитої: (Богдан Хмельницький) Знайти його портрет (на дошці декілька портретів історичних осіб, пов’язаних з національно визвольною війною).
2.     Вкажіть, коли почалася національно-визвольна війна українського народу середини ХVII ст. (квітень-травень 1648 року)
3.     Вкажіть союзника Богдана Хмельницького в 1648 році. (Кримське ханство)
4.     Вирішальний бій битви на Жовтих Водах відбувся…(6 травня 1948)
5.     Хто з ким боровся у цій битві та хто переміг? (Козаки + ординці з поляками. Перемогли перші.)
6.     Корсунська битва відбулася… (16 травня 1648)
7.     Хто такі перина, латина і дитина? (Полководці армії РП: Заславський, Остроріг, О.Конецпольський.)
8.     Після якої битви майже всі українські землі було визволено від польського панування? (Пилявцями)
9.     Коли відбулась битва під Пилявцями? (Вересень(13) 1648)
10.   26 вересня 1648 розпочалася облога цього українського міста. (Львів)
11.   Новий польський король обраний у 1648 році. (Ян ІІ Казимир)
12. На яких умовах було укладено перемир’я в Переяславі?
ІІ . Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь  (розповідь супроводжує показом на карті).
У лютому 1649 р. Б. Хмельницький і польські комісари уклали в Переяславі перемир’я. За ним лінія територіального розмежування між козацькою Україною і Річчю Посполитою проходила по Прип’яті, Горині, Случі та м. Кам’янцю-Подільському.
Невдовзі у Варшаві було розроблено план наступу на козацьку територію силами польського і литовського військ. Згодом поляки порушили перемир’я і розпочали наступ на Південно-Східну Волинь.
-          Учням пропонується передбачити варіанти подальшого розвитку подій і запропонувати з’ясувати вірність припущень на підсумковому етапі.

IV. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів
-          Повідомлення теми;
-          Мету уроку, очікувані результати учні визначають самостійно.
V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1. Збаразько - Зборівська кампанія
2. Зборівський мирний договір
Місцем розташування польських військ було обрано Збараж. Сюди ж направив свої війська і Б. Хмельницький.
Робота з джерелом.
Клас поділяється на дві групи. Також діти продовжують ведення хронологічної таблички, яку вони розпочали на попередньому уроці.
1-а група
Завдання: Переглянути відео та підручник, скласти ланцюжок подій, починаючи з перемир’я в Переяславі. Як відбувалася Збаразько - Зборівська кампанія і чим вона закінчилася?
2-а група
Завдання: Складіть розповідь про Зборівський мирний договір, використовуючи відео та історичну довідку, яку потрібно доповнити та виправити.
Історична довідка
Договір укладений ___________ року. За його умовами:
• Під владу гетьмана переходили території:
• Розміщувати свої війська на цій території польський уряд не мав права.
• Державні посади могли обіймати тільки православні.
• Був встановлений козацький реєстр:
• Усіх учасників війни було амністовано, і вони повинні були повернутися по своїх домівках
Заслухати результати роботи учнів.
VІ. Осмислення знань, формування навичок і умінь.
Методом «Павутинка дискусії» запропонувати учням підібрати аргументи на підтримку своєї позиції, проаналізувавши додатки: умови Зборівського договору та таблицю «Українські землі після  Зборівського  договору».
Бінарне питання:
Чи можна стверджувати, що після укладення Зборівського договору на українських землях з’явилося козацьке державне утворення?
Інструктаж: Парам надається час (до 3хв.), щоб продумати та записати аргументи на підтримку кожної позиції («так» і «ні»). 
 Кожна пара учнів об’єднується з іншою парою. Вони розглядають ті відповіді, які дали на підтримку обох сторін з цього запитання і роблять доповнення до своїх списків.
Чотири учні обговорюють це питання, поки не дійдуть якогось висновку. Тобто у своїй четвірці учні досягають згоди стосовно певної позиції з цього запитання та фіксують ті аргументи, які підкріплюють дану позицію. Свою позицію вони виказують за допомогою методу «Пресс».
Додаток 1.
Зборівський трактат(8 серпня 1649 р.)
  1. Визнання автономії козацької України під владою гетьмана на території колишніх Київського, Брацлавського й Чернігівського воєводств (Військо Запорозьке в межах Речі Посполитої).
  2. Встановлювався реєстр у 40 тис. козаків, інші мали повернутися до своїх панів.
  3. Усім учасникам війни оголошувалася амністія.
  4.  Польська шляхта отримала право повернутися до своїх маєтків, а селяни мусили повертатися до своїх панів та виконувати довоєнні повинності.
  5.  Православна церква урівнювалася в правах з католицькою.
  6. У результаті Зборівського договору можна вести мову про утворення української козацької держави.
Додаток 2.
«Українські землі після   Зборівського  договору»
Назва держави
Держава Війська Запорозького
Столиця
м. Чигирин
Територія
Київщина, Брацлавщина, Чернігівщина
Адміністративно-територіальний устрій

Територія держави поділялася на 16 полків на чолі з полковниками. Полки ділилися на сотні. У межах полку чи сотні вся адміністративна, військова та судова влада належала полковникам та сотникам.
Форма державного правління
Держава Війська Запорозького була різновидом республіки.
Висновок:

Заслухати результати роботи учнів, зав’язавши дискусію, запропонувати зробити загальний висновок
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Індивідуальна робота з подальшою взаємоперевіркою.
Укажіть положення, які стосувалися Зборівського договору.  
1. Під владу гетьмана переходили території колишніх Київського, Брацлавського й Чернігівського воєводств.
2. Територія Гетьманщини обмежувалася Київщиною.
3. На Поділля, Волинь і Чернігівщину вступало польське військо і поверталися до своїх маєтків польські пани.
4. Розміщувати свої війська на території Київського, Брацлавського й Чернігівського воєводств польський уряд не мав права.
5. Гетьман мав присягнути польському королю.
6. Державні посади могли обіймати тільки православні.
7. Усю старшину й полковників затверджував польський король.
8. Був встановлений козацький реєстр кількістю 40 тисяч козаків.
9. Козацький реєстр скорочувався до 20 тисяч.
10. Усіх учасників війни було амністовано, і вони повинні були повернутися по своїх домівках.
11. Проголошувалася амністія для всіх учасників повстання.
12. Гетьман брав на себе зобов’язання розірвати союз із татарами і без польського короля не вести ніяких закордонних переговорів.
2. Робота з картою: що б ви додали до уявної мандрівки бойовим шляхом козаків на першому етапі національно – визвольної війни (На початку уроку на етапі актуалізації на карті позначаються  місця подій червоними стікерами. Потім учням пропонується розповісти по 2 – 3 речення що вони знають про битви та з ім’ям яких діячів вони пов’язані).
VІ. Підведення підсумків. Оцінювання. Рефлексія
1. Повернутися до припущень учнів, які були зроблені під час мотивації.
2. Переглянути очікувані результати та здійснити їх аналіз.
Отже, умови договору не задовольнили інтереси обох сторін. І в Україні, і в Польщі Зборівський договір сприймався як угода, що давала змогу нетривалого перепочинку.
Протягом другої половини 1650 р. польський уряд активно готувався до нападу на козацьку Україну. Про що ми розглянемо на наступному уроці.
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати 16 параграф підручника.
2. Відповісти на питання.
3. Опрацювати документ та питання до нього, стор. 141.
Опубліковано http://www.schoollife.org.ua/682-2016/

Немає коментарів:

Дописати коментар